Ta strona używa ciasteczek (COOKIES). Pozostając na niej, zgadzasz się na politykę Cookies [close]

Rozpoczyna się rok szkolny – czas na Edu Rewolucje w praktyce!

Rozpoczyna się rok szkolny – czas na Edu Rewolucje w praktyce!
Zapraszamy do pracy z naszymi materiałami.

Szyfry, kody

– na tropach współczesnego alfabetu wizualnego.

 

Emocje, uczucia, nastroje. Pozornie ich nie widać, ale przecież da się je zobaczyć! Wszystko mówi: ludzka twarz, postawa ciała, kolor ubrania. Można wyrazić je też słowem, symbolem i obrazem: kształtem, linią, kolorem…

Miał powstać autorski obrazowy alfabet emocji. Ale doszłam do wniosku, że o wiele korzystniej, ciekawiej, wręcz fascynująco (!) będzie dopuścić do głosu wiele osób, zaprosić do współpracy dzieci! I zamiast słuchać monologu jednego autora – móc poznać i porównać przeróżne wizualne opowieści o emocjach.

 

Współczesne dzieci żyją w kulturze obrazkowej – mają do czynienia z gigantyczną liczbą komunikatów wizualnych, znacznie większą niż my, dorośli, w ich wieku. Alfabetyzacja wizualna – czyli umiejętność odczytywania komunikatów przekazywanych obrazem, odbywa się więc naturalnie, mimochodem, jest przyswajana „przez skórę” przez dziecko zanurzone w obrazach od pierwszych dni życia. Działa zaskakująco sprawnie, choć najczęściej intuicyjnie.

 

Zapraszam do działania, które spowoduje, że dzieci będą się posługiwały językiem wizualnym świadomie, że będą zdawały sobie sprawę z jego istnienia i możliwości używania go jako alternatywnego do werbalnego sposobu wypowiadania się, wyrażania siebie. Chciałabym, żebyśmy wszyscy mogli zobaczyć efekty ich pracy i przyjrzeć się im szczegółowo, bo wiele powiedzą nam one zarówno o wizualnych szyfrach i kodach, którymi współczesne dzieci się posługują, jak i o samych dzieciach – np. o systemie ich wartości, pozwolą zajrzeć do współczesnego dziecięcego świata , niewątpliwie innego niż nasz – i ten obecny i miniony – naszego dzieciństwa.

Zabawa i rozwój dla dzieci plus czas i uwaga im poświęcone, dla dorosłych – propozycja działania, narzędzie pracy i źródło informacji o naszych dzieciakach. Dla wszystkich – satysfakcja i możliwość poznania różnych punktów widzenia, sposobów myślenia i odczuwania. Spróbujmy. Odnajdźmy razem współczesny wizualny alfabet emocji.

W załączniku: do pobrania materiały do pracy i scenariusz działań. *

Zapraszamy!

 

***

*

Materiały edukacyjne „Szyfry, kody” są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorki Katarzyny Szpilkowskiej i Stowarzyszenia Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56.

Utwór powstał w ramach Konkursu na realizację zadanie publicznego „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.”.

Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu, pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz o zadaniu publicznym „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą 2015”.

 

Załączniki do pobrania:

Szyfry, kody – scenariusz i karty (pdf)

 

 

 

Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.”

The project is co-financed from the funds granted by the Ministry of Foreign Affairs in the competition for the public task „Cooperation with Polish Diaspora and Poles Abroad in 2015.”

 ***

 

Komentowanie wyłączone.