Ta strona używa ciasteczek (COOKIES). Pozostając na niej, zgadzasz się na politykę Cookies [close]

Czytarenka

 

 

 

“Czytarenka”- to pomysł na twórcze zajęcia dla dzieci, z książką w tle.

Dokładnie – z najlepszymi z najnowszych. Działanie, które ma rozbudzić lub zwiększyć apetyt na czytanie, rozsmakować w nim, a przez dodatkową porcję aktywności twórczej – bawić, cieszyć i rozwijać (wyobraźnię, sprawność manualną, kreatywność). Uważnie dobrane książki plus nawiązujące do nich ciekawe i atrakcyjne w formie zajęcia plastyczne– oto nasz pomysł na niedzielne poranki.

 

Czytarenka jest jednym z działań Stowarzyszenia Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56 i gości w księgarni – kawiarni “Litera Cafe”, zwykle w niedziele. Odwiedza również szkoły, przedszkola…

Zajęcia przygotowuje i prowadzi Katarzyna Szpilkowska – plastyczka i arteterapeutka, zajmująca się sztuką książki.

 

Na naszym profilu Facebook można zobaczyć kolorowe wspomnienia tego, co już za nami i znaleźć zaproszenia na następne spotkania!

http://www.facebook.com/pages/Czytarenka/175707129144274#!/pages/Czytarenka/175707129144274

 

Kontakt:

k.szpilkowska@gmail.com

 ***

“Mój ogród” książka autorstwa Katarzyny Szpilkowskiej

_

_
Książka Katarzyny Szpilkowskiej, poza niepodważalną wartością, jaką przedstawia jako książka artystyczna, odwołuje się do procesu radzenia sobie z sytuacją kryzysową.
Praca autorki nawiązuje do dynamiki traumy, do kolejno następujących po sobie faz: szoku i zaprzeczenia, gniewu, depresji i akceptacji.
Posługiwanie się obrazem oraz zredukowanie opisu do niezbędnego minimum, pozwala na odniesienie przedstawionych treści do wielu, różnych wydarzeń kryzysowych.
Cenne jest wskazanie na naturalność, nawet bardzo intensywnych emocji, jakie przeżywamy w obliczu silnego stresu oraz podkreślenie przemijalności kryzysu: danie nadziei na uspokojenie, wyciszenie i pojawienie się otwartości na nowe zdarzenia.
Biorąc pod uwagę trudności z nazywaniem tego, co bolesne w obliczu traumy, wspomniane posługiwanie się obrazem i bardzo skromnymi opisami jest dla mnie szczególnie trafne i wartościowe.
Szczerze polecam tą książkę wszystkim. Wszystkim, którzy doświadczamy większych i mniejszych trudności, także osobom pracującym na przykład w szkołach, szpitalach i ośrodkach interwencji w kryzysie.
Dorota Gołąb
specjalista psychologii klinicznej, psychoonkolog
Książka Katarzyny Szpilkowskiej “Mój ogród” do pobrania w wersji elektronicznej (pdf) *
Załącznik do pobrania:

MÓJ OGRÓD k_szpilkowska (1)

*
Elektroniczna wersja książki „Mój ogród” Katarzyny Szpilkowskiej jest dostępna na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.
Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorki i Stowarzyszenia Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56.
Utwór powstał w ramach Konkursu na realizację zadanie publicznego „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.”.
Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu, pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz o zadaniu publicznym „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą 2015”.

Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.”

The project is co-financed from the funds granted by the Ministry of Foreign Affairs in the competition for the public task „Cooperation with Polish Diaspora and Poles Abroad in 2015.”

***

Facebook Czytarenka

Facebook Katarzyna Szpilkowska

***

Szyfry, kody

– na tropach współczesnego alfabetu wizualnego.

 

Emocje, uczucia, nastroje. Pozornie ich nie widać, ale przecież da się je zobaczyć! Wszystko mówi: ludzka twarz, postawa ciała, kolor ubrania. Można wyrazić je też słowem, symbolem i obrazem: kształtem, linią, kolorem…

Miał powstać autorski obrazowy alfabet emocji. Ale doszłam do wniosku, że o wiele korzystniej, ciekawiej, wręcz fascynująco (!) będzie dopuścić do głosu wiele osób, zaprosić do współpracy dzieci! I zamiast słuchać monologu jednego autora – móc poznać i porównać przeróżne wizualne opowieści o emocjach.

 

Współczesne dzieci żyją w kulturze obrazkowej – mają do czynienia z gigantyczną liczbą komunikatów wizualnych, znacznie większą niż my, dorośli, w ich wieku. Alfabetyzacja wizualna – czyli umiejętność odczytywania komunikatów przekazywanych obrazem, odbywa się więc naturalnie, mimochodem, jest przyswajana „przez skórę” przez dziecko zanurzone w obrazach od pierwszych dni życia. Działa zaskakująco sprawnie, choć najczęściej intuicyjnie.

 

Zapraszam do działania, które spowoduje, że dzieci będą się posługiwały językiem wizualnym świadomie, że będą zdawały sobie sprawę z jego istnienia i możliwości używania go jako alternatywnego do werbalnego sposobu wypowiadania się, wyrażania siebie. Chciałabym, żebyśmy wszyscy mogli zobaczyć efekty ich pracy i przyjrzeć się im szczegółowo, bo wiele powiedzą nam one zarówno o wizualnych szyfrach i kodach, którymi współczesne dzieci się posługują, jak i o samych dzieciach – np. o systemie ich wartości, pozwolą zajrzeć do współczesnego dziecięcego świata , niewątpliwie innego niż nasz – i ten obecny i miniony – naszego dzieciństwa.

Zabawa i rozwój dla dzieci plus czas i uwaga im poświęcone, dla dorosłych – propozycja działania, narzędzie pracy i źródło informacji o naszych dzieciakach. Dla wszystkich – satysfakcja i możliwość poznania różnych punktów widzenia, sposobów myślenia i odczuwania. Spróbujmy. Odnajdźmy razem współczesny wizualny alfabet emocji.

W załączniku: do pobrania materiały do pracy i scenariusz działań*.

Zapraszamy!

 

***

*

Materiały edukacyjne „Szyfry, kody” są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorki Katarzyny Szpilkowskiej i Stowarzyszenia Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56.

Utwór powstał w ramach Konkursu na realizację zadanie publicznego „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.”.

Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu, pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz o zadaniu publicznym „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą 2015”.

 

Załączniki do pobrania:

Szyfry, kody – scenariusz i karty (pdf)

 

 

 

 

Projekt jest współfinansowany ze środków finansowych otrzymanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2015 r.”

The project is co-financed from the funds granted by the Ministry of Foreign Affairs in the competition for the public task „Cooperation with Polish Diaspora and Poles Abroad in 2015.”

logo Kamienica 56

“Edu Rewolucje”- strona internetowa

***

Oddział Bajka – Wędrująca Szpitalna Biblioteka

 

***
***
***
***
 ***
Kontynuując II etap projektu Oddział Bajka – Wędrująca Szpitalna Biblioteka dofinansowany w ramach programu Kultura Dostępna odwiedziliśmy razem z artystką i autorką książek Kasią Szpilkowską dwa łódzkie szpitale. Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 4 im. Marii Konopnickiej i Szpital Centrum Zdrowia Matki Polki. Kasia pokazała nam niesamowite książki, ale też zdradziła dzieciom w szpitalu wielki sekret. Jaki??? Że każdy bez wyjątku może napisać własną książkę i może to zrobić w dowolnym miejscu i czasie, także w szpitalu!!! I to właśnie, wszyscy zrobiliśmy!!! Emocje aż fruwały w powietrzu!!!
Więcej zdjęć można obejrzeć tutaj
Strona internetowa:
***